Side 82

20/05/01

Jeg har drevet rundt siden, jeg tog motoren af. Jeg har et par gange troet, at nu skal jeg til at sejle og har sat sejl - og hver gang blevet snydt. Benet ser faktisk ikke værst ud, måske skyldes det, at jeg nu endelig kan holde det i ro.

Skøn morgen i Stillehavet

Se så at få den lampe slukket, solen er sgu da oppe.
Se så at få den lampe slukket - solen er sgu da oppe.

Jeg brugte noget af eftermiddagen til at pilke, og efter et par timer havde jeg bid, men uheldigvis var det en Barracuda og dem skal man ikke spise, har jeg fået at vide. Der skulle være en større chance/risiko for at få den frygtede sygdom, fordi den æder alle andre småfisk, og specielt dem der lever på revet, skulle være farlige. Efter endnu en times tid fik jeg en tunfisk; en på 5 kilo, så det var bare perfekt. Jeg spiste noget rå og resten kogt sammen med ris. Jeg har efterhånden fået smag for kogt fisk, noget jeg tidligere aldrig spiste, medmindre det var min mors kogt torsk.

21/05/01

Jamen nu vil jeg altså gerne have lidt vind, det sidste døgn har givet mig SYV MIL, (en gennemsnitshastighed på 0,2692307 knob i timen) med den fart er jeg fremme om 105 dage, så skal jeg vist til at rationere lidt kraftig, jeg har indkøbt til 20 dage og regnet med 7 til 10 dages sejlads.
Der er tilpas nok bølgegang til, at jeg ikke kan have sejl oppe, uden at de slår. Mange gange kommer der en brise, så skynder jeg mig at få sejl op, og med det samme de er oppe, er vinden væk og de må ned igen. Jeg tror, at der er nogen, der driver gæk med mig. Det var rigtig træls i nat, jeg sover nu bedst, når Trojka sejler, så vågner jeg sjældent, men sidste nat vågnede jeg hele tiden og satte sejl, jeg ved ikke hvor mange gange, blot for at tage dem ned et par minutter senere (læs = når jeg havde lagt mig).

Jeg ville ellers meget gerne havde gjort turen på 8 dage, da jeg så kunne have mødt Nat's mor, hun rejser hjem d. 27. om morgenen.

22/05/01

Havde jeg haft lidt mere erfaring som sejler, da jeg forlod Danmark, havde jeg medbragt en spiler, men det skyldes min manglende erfaring og ingen kendskab til Stillehavet, men bare navnet er i sig selv et "hint" om, hvordan det er.

Den mest "besværlige" sejlads jeg ved, til er "let vinds" sejlads, og 90 procent af tiden i Stillehavet har været sådan.
Enhver kan sejle i masser af vind, men efter jeg er kommet ud i Stillehavet, har jeg lært endnu mere om trimning af sejl og båd. Jeg har efterhånden fået det perfektioneret så meget, at jeg nu flytter rundt med vægt (vanddunke) for at få den " perfekte trim ", det er bare en træls måde at sejle på, da man skal være over sit skib hele tiden, for at få den til at sejle optimalt, lette vinde skifter også en del. Jeg er mere til hård vind og et par reb i sejlene, da er båden S…. stabil og sejler af sig selv i ugevis. Så er jeg tilbage i den rolle, som jeg holder mest af, bare en passager, der kun af og til kontrollerer om alt er vel. Men jeg har lært meget på under et år, jeg var vel også ligesom tvunget til det. Jeg har sejlet omkring to have fuld af sømil, og det svarer vel til ti års sejlads hjemme. Det er vel de færreste, der sejler 1400 mil eller mere om året, og de går jo ikke ud, når det er kuling eller mere, og jeg har jo prøvet hele repetoiret, det er man jo ligesom nødt til, når man er derude.
Men letvinds sejlads kræver tålmodighed, og det er ikke min stærkeste side. Det sidste døgn har givet mig 65 mil, en gennemsnits fart på 2,8 mil/timen. Jeg har i perioder været nødt til at sejle på autopiloten, da der simpelthen ikke har været nok vind til min Windpilot, og ikke et anklagende ord om Windpiloten, den er simpelthen fantastisk, men når båden sejler under 2,5 knob, kan den altså ikke styre. Lille Trojka er som et blad på vandet, jeg sejler hende helt ned til en knobs vind, hvem kan gøre det? Alle andre herude starter motoren, når vinden falder til under 10 knob. Men det er som at løbe med et råddent æg mellem tænderne, det er muligt, men F…… træls………