Side 53

20/02/01

Nat. kom og spurgte, om jeg havde lyst til at løbe en tur, men jeg var temmelig udbrændt og ville hellere lægge i skyggen og slappe af. Jeg turde ikke spørge, om hun havde lyst til det. Jeg må snart til at sejle videre, problemet er blot, at jeg har en hulens lyst til at være sammen med hende, men jeg har samtidigt en, ja jeg ved ikke hvad.

Lige nu sidder jeg og venter på at få opmålt Trojka, første trin til at gå igennem kanalen, og hvis det går godt, regner jeg med at være i Stillehavet i løbet af en uges tid.
Jeg har lejet liner af marinaen, de skal være omborde til opmålingen, og så skal jeg aflevere dem igen. Normal lejepris pr. line er 15 US$, men da jeg må bruge en mindre dimension, slap jeg med 10 US$ pr. line, i alt 140 US$, hvor de 100 bliver tilbagebetalt, når han afhenter linerne på den anden side.
Prisen for at komme igennem kanalen er for både under 50 fod; 500 US$ og 800 US$ i kaution, hertil kommer udgift til lokale lineholdere, hvis man ikke finder andre sejlere, der er villige. De lokale tager 60 $ pr mand, og 75 $ hvis det tager to dage.

Nu er Trojka blevet opmålt og alt gik godt. Jeg får ikke lov til at sejle alene igennem, men skal følge en større yacht og skal bindes fast til den i sluserne og den tager alle liner til land. Men jeg skal stadig have fire liner og 4 lineholdere.

Inde i kanalen i Gamboa er der to kraner, den ene mobil på en barge - den anden stationær. Disse to kraner "stjal" amerikanerne i Tyskland under krigen. Hvem får den ide, at se på en kran i Tyskland og så beslutte sig for, at den kan bruges i Panama? Eller var det bare, at de ikke ville efterlade noget som helst, der ikke var ødelagt? Russerne stjal alt, hvad de kunne finde, selv vandrør, ledninger og kabler. Og hvilket andet land kunne genopbygge sig selv så hurtigt end tyskerne (og de gjorde det jo også efter 1. Verdenskrig, på mindre end 20 år og på trods af forbud mod det, genopbyggede de den stærkeste hær, flåde og luftvåben i Europa). Og på grund af Marshall-hjælpen og det faktum, at der intet var tilbage efter 2. Verdenskrig gjorde, at de skulle genopbygge alt og ny teknologi var brugt overalt. Faktum er, at hvis amerikanerne ikke havde stjålet de to kraner, var de sikkert for længst skrottet, men her vil de stadig blive brugt om 50 år.
Begge kraner er mega store og bruges til at servicere sluseportene. Jeg har netop fotograferet bargen, den var en tur heroppe i Colon, det undrede mig at se, hvad der ligner en meter stor "jøde-stjerne" med lys i, oppe ovenpå kranhuset?

Jeg mødte Nat oppe i byen idag, og jeg ville egentlig spørge hende, om hun ikke havde lyst til, at vi gik ned i parken og fik en cola og en sludder, men jeg er helt blød i knæene, når jeg er sammen med hende, og fik ikke spurgt om hverken det ene eller andet, hun skulle sende emails og jeg var færdig.

Natalie, Panama
Natalie, Panama

Til Side 54

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22