Side 3

Dagen efter købte jeg Den Blå Avis, og inden der var gået en uge, havde jeg købt en båd, der passede til mit begrænsede budget. Bådstørrelsen alene gjorde, at det ville blive en endnu større ud fordring.
Under forhandlingen sagde ejeren klogt nok; at han troede, at jeg ville få mere ud af, at  han og jeg sejlede et par weekender sammen, end en lavere pris og sådan blev det. Jeg tror, at jeg betalte 23000,00 kr. for båden, købt som beset i Genner bugt. Jeg kørte en del ture fra Esbjerg over Kolding for at købe udstyr og ned til Genner for at montere. Det udstyr jeg mente, jeg måtte have før den "store" tur hjem over Fyn og igennem Kielerkanalen, var en håndbåren GPS - global satellit system, så jeg kunne finde vej. En sailor VHF-radio - lidt kontakt med omverdenen kunne måske være rart, diverse redningsudstyr og lidt midlertidigt elanlæg.

22 fod og med en 6 hk. påhængsmotor. Jeg syntes, at det var helt perfekt.

John og Jens, den tidligere ejer

John og Jens, den tidligere ejer

Jens, den nu tidligere ejer og jeg havde et par skønne ture, der uden tvivl havde stor betydning for min videre sejlads og gjorde også, at det nok var en del nemmere at gennemføre kurset. Jeg vidste nu lidt om sejl og båd og kunne kende forskel på styrbord og bagbord (højre og venstre).

Jeg havde lavet en aftale med Svendborg Sejlerskole om et uges ophold fra 3/7/99. Og godt rustet (syntes jeg da selv) trak jeg fortøjningerne om bord i Sønderballe havn og styrede efter allerede indplottede way points i min lille GPS mod Svendborg - den første tur alene. Og jeg løb selvfølgelig i tåge undervejs, men godt hjulpet af rigelige waypoints (18 stk.!! better safe then sorry!) fandt jeg frem, og jeg husker, at jeg stolt ringede til Jens og fortalte; at jeg lige nu sejler sommerfuglesejlads ned mod Svendborgsund broen! (med stor- og forsejl uden bom, da jeg ikke havde een).
Denne uges ophold er nok nogle af de bedste penge, jeg har brugt.

Til Side 4

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22