Side 72

04/04/01

Jeg tog fra båden tidligt i morges for ikke at være omborde, når portkaptajnen måske kommer på runde. Jeg tog op til nogle tyske backpack'ere, de bor i små hytter. Jeg købte morgenbrød, og vækkede hele banden. Naboerne var svenskere, så jeg og Stefani tog op og hentede mere brød. Vi sad alle sammen ude ved poolen under palmetræerne og havde det sjoveste morgenmåltid, jeg nogensinde har fået.

Pengene var der kort før middag og jeg gjorde hurtigt de sidste indkøb og tog afsted ved 16 tiden. Jeg slæbte 60 liter benzin, en rygsæk fyldt med mad og 20 liter vand. Jeg ville egentligt gerne haft noget mere brød og kiks, men turde ikke tage chancen med en ekstra tur pga. portkaptajnen.

Jeg kørte for motor i 41 timer og har så 6 liter benzin tilbage, dem skal jeg bruge, når (hvis) jeg engang i fremtiden ankommer til Marqueasas.

Jeg skal godt sydover, før jeg kan regne med en "stabil" vind, faktisk siger de kloge, at jeg skal ned omkring 8 til 10 grader syd, det vil sige en ca. 700 mil syd, før jeg kan gå mod vest. Atuona Hiva-Oa, ankerpladsen jeg sejler efter, ligger på 9 gr. 48 min syd.

Lige nu er min gennemsnitsfart 3,2 mil/Tim. Når jeg siger gennemsnitsfart, er det ikke helt rigtigt, jeg sejler faktisk hurtigere, men jeg regner kun med den del af farten, der går i rigtig retning (VMG) og jeg styrer stadigvæk mod syd, så det meste af milene, går altså mod syd og regnes ikke med i min "gennemsnitsfart", kun det jeg kommer tættere på målet, Hiva-Oa, Marquasas.

Der er ingen vind og jeg driver rundt.

Og det er begyndt at regne…..

07/04/01

Ingen vind, min gennemsnitsfart det sidste døgn er 2,3 knob/Tim.

Det regner og søen er træls.

Og så er min 450 US$ radio lige stået af, hvad F….. er der galt med Sony, måske det er saltluften de ikke kan li'? I den anden var det krystallen, der var stået af og denne opfører sig præcis lige sådan.

08/04/01

Slet ingen vind, min gennemsnitsfart det sidste døgn er 0,16 knob/Tim.

Det regner stadig og jeg har fyldt alt, hvad der kan holde vand.

Og så fik jeg "tynd" mave til den store guldmedalje kort tid efter, at jeg havde spist havregryn med mælkepulver på, så jeg ville lige kikke på grynene i dåsen, der var små hvide dyr/maddiker i - og mange, så det røg overbord.

09/04/01

Ingen vind, stadig regn, men temperaturen ligger stadigvæk omkring de 35 gr. Cel. og min gennemsnitsfart det sidste døgn er 1,3 knob/Tim.

Så faldt koppen på gulvet og jeg har en stor Dorado på krogen. Jeg har spist noget af den, resten prøver jeg at tørre, ikke fordi jeg har brug for det, mere for at se om det kan lade sig gøre.

Når jeg slæber en line er den fastgjort i cockpittet og så hævet op og sat fast i en klemme, klemmen har en snor, der går ind i kahytten og i den ende, er der en metalkop, når den falder på gulvet er der bid, simpelt men godt.

Her midt på dagen begynder vinden - det er fra den ene yderlighed til den anden, og bølgerne er store og ubehagelige, jeg tilbringer det meste af tiden i køjen.