Side 50

11/02/01

Falado, en tysk MEGA yacht kom ind i morges og jeg traf Klaus, der er medsejler på den, oppe i cafeteriaet. Han gav kaffe og sagde, at de havde en forfærdelig mislyd fra maskinen og at de ikke turde køre mere end 1200 omdrej. på motoren.
Willy er ejeren og var meget glad, da jeg kunne sige, at det var et mindre problem/bagatel. De havde fået en større generator monteret for få uger siden og at den originale kileremsskive havde ikke passet, så en anden var blevet monteret, den passede da bare heller ikke, for nu har den slidt remmen så tynd, at den glider på hjulene. Jeg fik en herlig middag på restaurant som tak.
De er herlige mennesker og jeg slæbte cigarer og meget andet godt fra deres båd. Og jeg lovede ham, at hvis jeg er her, når de skal igennem, går jeg med ham som lineholder, men at jeg har lovet Franz;at jeg tager med ham og at de sikkert får samme dato, men vi får se.
Willy er den første skipper, der har sagt, at han vil betale mig (det samme som man betaler de lokale for at tage med ; 60-75 Us$) hvilket jeg afviste, men Willy ville overhovedet ikke diskutere det. Det er nu ikke derfor, jeg tager med, men man har jo en god dag, får som regel masser af god mad og møder nye mennesker og det er helt sikkert, at man bliver inviteret på mad ombord, når vi mødes igen på den anden side. Jeg er efterhånden ved at opbygge mig mange potentielle middagsinvitationer, turen med Franz er min fjerde og Willys bliver den femte.
Den megen kontakt med tyskere, har gjort at mit tyske nu er blevet så godt, at flere faktisk tror, at jeg var tysker……
Når folk er ankommet på den anden side med en ubeskadiget båd, er de meget lettede. Kanalen er meget berygtet og det er så vidt jeg kan se, helt uberettiget, det er pærelet.

Ved middagstid så jeg den gamle skude komme ind i marinaen, og lave nogle mærkelige manøvrer, jeg skyndte mig over til, hvor det så ud til, at Eric ville lande, og var klar til at tage fortøjringerne, men Eric råbte; Styringen virker kun halvt! og kort efter; slet ikke, og så råbte Eric gudhjælpemig; Nu virker propellen heller ikke mere!!! De drev ud midt i havnen og droppede anker, men dybden er 25-30 meter og han har kun 40 meter kæde og ankeret holdt ikke. På den anden side er der en lille anløbsbro, og de drev utroligt nok derhen. Jeg roede derover og regnede egentlig med, at nu havde Eric vel fået nok, men niks, han rodede tappert med gear/propel-akslen, som var gledet fra hinanden, så jeg kikkede på styretøjet og fandt en bjælke som trisserne var fastgjort til, som var brækket/mørnet over og fik lavet noget midlertidigt. Oliver kom over med sin generator, da vi ikke havde strøm på batterierne. Generatoren var også stået af, og der var meget vand i båden. Under første forsøg på at sejle over på den anden side, faldt akslen atter ud, men vi havde heldigvis stadig en tovende i land, så vi kunne trække os selv ind igen. Under andet forsøg gik Bart og jeg i gummibåden - med et tov til skuden - ikke overbevist om, at akslen ville holde og klar til at skubbe/trække, men kunne snart springe i land og fortøje båden, det gik.

Til Side 51

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22