Side 39

11/01/01

Dagens højdepunkt - Fisk og ris med ketchup og Piri-Piri
Dagens højdepunkt - Fisk og ris med ketchup og Piri-Piri

Jeg skulle egentlig have været sejlet i dag, men jeg har lidt problemer med den næste distance. Jeg er blevet advaret af de fleste mod at tage mod Panama nu, da passatvindene er på deres højeste og at der er så meget pres på vandet, der er presset derind og at det er nærmest en livsfarlig høj sø, der er der.

Ifølge Jimmy Cornel's bog "World Cruising routes" er den bedste tid fra april - maj og fra november - december. Han skriver blandt andet, at det er en hård passage, og at mange der har sejlet Jorden rundt flere gange siger; at det var den værste tur overhovedet, de havde haft.
Mange både har mistet masten efter en kæntring og flere både er mistet. Der er også nogle både, der er gået til, fordi de blev fanget af den stærke strøm, der fører dem op på den Colombianske kyst.
Jeg har bare hele tiden satset på mit held, men er åbenbart ved at få kolde fødder……

Jeg har besluttet mig til at spørge Kent, nordmanden der har sejlet mange år, til råds. Han har tidligere sagt til mig; at jeg får en hård tur, da han spurgte til mine planer, men jeg spurgte ikke rigtigt mere til det. Hvis han ikke ville gøre det / fra råder mig, vil jeg lade være og så finde mig noget arbejde, der kan betale mine omkostninger og så blive her til april.

Jeg lånte Tom's gummibåd og sejlede ud til Kent, som ligger for Mooring, han var ikke hjemme og da jeg startede motoren, sprang snoren, men den startede heldigvis, så da jeg kom tilbage, fandt jeg en ny snor på Trojka, og fik den monteret. Tom var faktisk glad for, at det skete her, da vi kunne se på snoren, at det kun var et spørgsmål om tid, og ikke på en dykkerudflugt eller en sen aften på vej tilbage til båden.

Og senere tog jeg derud igen, men stadig ingen hjemme, så tog jeg ud til en kinesisk Junk, der også ligger for mooring. Den er amerikansk ejet, og sejler på dagture med turister, snorkeldykninger, sunset spisning osv. Jeg tænkte, at de måske havde brug for en mand.
Jeg var heldig, at ejeren var ombord. Richard inviterede mig ombord og han er en fin fyr. Han sagde godt nok til en start; at han rådede over 7 mand fra de forskellige dykkerfirmaer, så han havde ikke brug for flere, men efterhånden, som vi snakkede lidt frem og tilbage og han fandt ud af, hvad jeg er/kan, kom det frem at han faktisk ikke havde en skipper, han stolede på; en der selv kan køre showet. Og han håbede faktisk, at han kunne rejse til Staterne snart og så køre det derfra, og det krævede selvfølgelig, at der er en, han kan stole på og tingene kører, som de skal.

Jeg lavede en aftale med ham, at han ville kalde mig over radioen, hvis han var på båden på lørdag, så skulle jeg komme derud og få hans generator til at køre. Der har været vand i diesel systemet, det har han fået ud, siger han, men den vil ikke starte.
1.: Han har ikke skiftet brændstof-filteret og
2.: Han har kun ud luftet systemet med "pre-pumpen", der på hans båd, er en lille elektrisk pumpe. Den første pumpe bruges til at udlufte op til brændstoffilteret og resten af vejen op til injektorerne, bruger man starteren for at kunne udlufte rørene, men det ved han ikke, så det bliver en let reparation.

Og vi vil så senere prøve at sejle lidt, og jeg tror, at hvis jeg ikke er helt håbløs, så har jeg et job, vi var straks på bølgelængde og egentlig nok samme typer.

Jeg var på sejlloftet og senere gik Kirsti og jeg på pizzaria.

Til Side 40

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22