Side 10

At sejle alene var akkurat, som jeg havde forventet det, og passer mig godt.
Mange tror, at det er meget ensomt, og at de nærmest ville kede sig ihjel og jeg er sikker på, at mange ikke ville kunne li' det. Hvis man ikke kan det, tror jeg, at det ville blive en kort tur. Der er masser af muligheder for socialt samvær med andre i havne og på ankerpladser, og under sejlads over radioen, som regel er der andre, der skal samme vej. Jeg har mødt flere singlesejlere undervejs, vi mødes af og til og ud forsker byerne og tager på ture sammen, men for mit vedkommende kun mere eller mindre tilfældigt. Jeg har valgt at tage af sted i en lille båd med faktisk kun motorkraft til havnemanøvre og må derfor indstille mig på at tilbringe dage eller nætter på søen, når vinden går til ro, hvor de andre bare starter maskineriet op og drøner ind, så for at der ikke er nogen, der skal føle sig forpligtet til at slæbe mig med ind, vente osv. sejler jeg helst alene fra havn.
Kombinationen af at være lille, alene og så dansker har givet mig en hel del middage. Danskere og Danmark er utroligt populære, vi har et afsindigt godt omdømme, måske er det igen det der med at være lille (lilleput-land). En del af æren skyldes uden tvivl fodbold, ikke kun vores spillere, men mest vores roligans, folk har lagt mærke til den glæde de udstråler og holdningen; at det nok bliver bedre næste gang, afslappede optimister. Og alle kender de engelske holigans.
Det var faktisk en af grundene til, at jeg tog fra Frankrig og ikke fra England, og så er der jo lige det med de uhørte høje priser i de engelske marinaer.

Jeg keder mig aldrig ombord, der er altid noget at lave. Alene madlavningen og forberedelsen - hvor aftensmaden, når man er undervejs til søs, faktisk er en af dagens højdepunkter. Jeg finder, at jeg gør mere og mere ud af det og bruger tilsvarende mere og mere tid på det. I starten var det ofte dåse- eller posemad, hvorimod nu bruger jeg et stort udvalg af grøntsager og tilbehør (og det er faktisk blevet endnu billigere at leve med friske varer indkøbt på lokale markeder kontra dåser) og fisk indgår i en stadig større grad. Jeg har altid en line ude efter båden, når der er ringe vind eller når jeg driver. Der er altid småreparationer eller forbedringer at gøre, GPS arbejde der skal laves, studere kommende havne og lande på kort og i bøger, høre og spille musik, snitte i en pind, og så er der selvfølgelig skibsbiblioteket, der jævnligt bliver byttet i de store marinaer, der ofte har bytteservice. Da jeg jo læser engelske bøger, har jeg aldrig problemer med læsestof omborde. Og så er der jo det med at slappe af oppe i solen, kaffepauser m.m., med det går der jo også en del tid.

Jubiii - Fisk og ris
Jubiii - Fisk og ris

Til Side 11

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22