Side 55

21/02/01

Jeg var ude på Bobs båd og fik ham op i masten. Han havde en masse dåser og andet, så som ris, pasta osv., som jeg købte billigt af ham. De indeholdt alle ting, som han mener, ikke er godt for ham.

23/02/01

Jeg sad i går og snittede en træmand og endte med, at nærmest skære pegefingeren af mig selv. Jeg bruger en speciel kniv med udskiftelige blade, bladet smuttede ud af kniven og sad fast i knoglen. Jeg har pakket fingeren ind og "tør" nærmest ikke pakke den ud igen. Jeg har nål og tråd, men ingen bedøvelse, og da det skete, blødte det så meget, at jeg ikke kunne sy og det gjorde faktisk så satans ondt, at jeg bare havde lyst til at pakke den ind, og jeg var nødt til det, jeg var ved at "løbe tør",  jeg kunne ikke stoppe blødningen……
Østrigeren Bruno og hans kone, der er sygeplejerske insisterede på, at hun skulle skifte forbindingen, og jeg fik skæld ud, det er nu for sent at sy. Jeg skal komme igen i morgen tidlig for at få det renset igen og skiftet forbindingen, og det er vel fornuftigt, når man tager i betragtning, det bøvl jeg stadig har med mine knæ/ben, og så betændelser, selvom det nu er ved at fortage sig.

24/02/01

Jeg sendte det følgende brev til Mærsk i dag;

Kære Hr. Mærsk

Jeg sender dig et eksemplar af (tror jeg nok) et blad der blev udgivet i forbindelse med frizonens 20 års jubilæum her i Colon Panama.
Også her er I pænt repræsenteret…..

Som en Dansk alene - jord - omsejler i en lille 22 fods båd føler man sig, meget lille, men også meget stolt, når man møder Mærsk skibe.

Når man skal sejle igennem kanalen skal alle lystbåde have fire mand ( udover ham der styrer ) til at håndtere linerne i sluserne. Det er de færreste der er så mange, så man hjælper hinanden, og jeg har nu været igennem fem gange. Og hver gang har vi mødt mindst et Mærsk skib, en gang var vi så heldige at se to Mærsk skibe passere hinanden på Gatum - søen (midt i kanalen).


I dag var jeg med på en båd og de andre var Tyskere og Englændere og jeg havde fortalt om alle disse dejlige Danske Mærsk skibe (som alle sejlere kender) og at vi sikkert ville møde én. Og jeg havde også fortalt om, at mange Mærsk skibe har en hjem havn, som de slet ikke kan gå ind i, f-eks- Rømø….

Og snart kom en Mærsk skib da også op i horisonten og vi var alle spændte på navnet og hjemhavn. Men av min arm ; jeg var pludselig meget lille - Engelsk flag og LONDON………..

Jeg er lige siden blevet mobbet af de skide Englændere og de syntes at det var så aldeles morsomt. ????????????????????????????? (Det var i det mindste ikke Tysk, det havde jeg ikke kunne bære.)

Jeg forstår, at når man driver forretning er man nogle gange nødt til at skelne mellem loyalitet og forretning, men kunne der i det mindste ikke bare i parentes stå "Danmark" ???

Hvis det er muligt ville jeg gerne modtage nogle brochure / reklamer og gerne med farve strålende billeder, jeg syntes at jeres blå skibe er så flotte.

Da jeg er på farten har jeg kun en email add. ; trojkadk@hotmail.com
Men mine forældres add. kan gerne benyttes ;

Anders Holden Jørgensen
XXXXXX XX
6710 Esbjerg V

P.s.; Hvis du skulle have et skib i omegnen der kunne "sponsorere" lidt udgåede søkort sejler jeg gerne en omvej ??

P.P.s. ; Jeg har en ven som sejler som styrmand - overstyrmand - kaptajn, hvis det er muligt ville jeg gerne vide på hvilket skib han er og hvor, jeg syntes at det kunne være morsomt om jeg kunne møde ham i "rum sø " hans navn er Frede Maier, XXX , Esbjerg.

Med de aller venligste sejler-hilsner John Holden,
Trojka Danmark af Esbjerg


Så er jeg spændt på, om jeg hører fra ham.
 

Til Side 56

Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22